ISTIKHARAHKU MEMBISIKKAN SESUATU… - Fatimah Syarha

728x90 AdSpace

Terkini

ISTIKHARAHKU MEMBISIKKAN SESUATU…



Bagaimana si dia menawarkan cinta kepada anda?

Persoalan Lazim Remaja
            “Bagaimana kita hendak tahu si dia terbaik untuk kita ataupun tidak?”
“Selepas istikharah memang ia akan nampak dalam mimpi?”
“Dia kata, dia akan tetap cuba dapatkan saya sebab dia nampak saya dalam mimpi selepas buat istikharah. Jadi, perlukah saya terima dia sedangkan saya tidak yakin pun kepadanya?”
“Saya takutlah hendak membuat istikharah. Takut nampak apa yang saya tidak berkenan.”
Apa Itu Istikharah?
            Istikharah ialah suatu doa dalam membuat sesuatu pilihan sama ada dilakukan dengan cara berdoa sahaja ataupun sebaik-baiknya solat sunnah terlebih dahulu kemudian diikuti dengan doa. Ia dilakukan bukan dalam urusan memilih jodoh semata-mata, bahkan dalam apa jua urusan yang melibatkan dilema membuat pilihan.
Contohnya, mahu membeli kereta VIVA ataupun Myvi? Mahu balik kampung ataupun mengikuti program keusahawanan semasa cuti semester? Mahu mengikuti jurusan Undang-undang Sivil ataupun Undang-undang Syariah?
Bagaimana membuat pilihan?
Buatlah pilihan dengan istikharah dan berbincang.
Berdoa kepada Khaliq dan berbincang dengan makhluk.
Ikut garis panduan al-Quran dan al-Sunnah.
Namun, tiada istikharah dalam menolak perintah Allah ataupun melakukan larangan-Nya. Contohnya, mahu memakai tudung ataupun tidak? Mahu memakai jeans ataupun baju kurung? Mahu pergi dating ataupun study?
Istikharah Menghapus Unsur-unsur Ramalan
            Islam datang memancarkan sinar ketika masyarakat Arab jahiliyah sedang tenggelam dengan amalan menilik nasib, dukun, mantera dan meramal masa depan. Pelbagai kreativiti direka-reka bagi menilik nasib seperti meramal dengan bintang, meramal dengan sial burung dan mengundi dengan undian belahan-belahan kayu. Mereka meramal bagi mengetahui bilakah waktu yang sesuai memulakan perniagaan atau meramal kalah menang dalam peperangan dan sebagainya.
Firman Allah SWT, maksudnya: “Wahai orang yang beriman, bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib adalah semata-mata amalan kotor daripada perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.” (Surah al-Maidah: 90).
Sebagai pengganti kepada unsur-unsur ramalan seperti itu, Allah SWT mensyariatkan istikharah yang mengandungi benih tauhid dan kebahagiaan di dalamnya. Tidak akan menyesal orang yang memilih istikharah sebelum memutuskan urusannya.
Doa Istikharah
 
            Maksudnya: 
Ya Allah, aku memohon petunjuk daripada-Mu dengan ilmu-Mu dan aku memohon ketentuan daripada-Mu dengan kekuasaan-Mu dan aku memohon daripada-Mu akan limpah kurniaan-Mu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahui segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (pernikahanku dengannya) adalah baik bagiku, pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat ataupun lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (pernikahanku dengannya) mendatangkan keburukan bagiku, pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat ataupun lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya.”
Galakan Istikharah
            Galakan istikharah sangat tinggi dalam Islam, hingga ada ulama yang menganggapnya wajib. Namun, ulama salafussoleh (generasi awal yang dekat dengan zaman Nabi) bersepakat yang istikharah itu sunnah bukan wajib.
Kata Jabir bin Abdullah, “Rasulullah SAW mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu surah daripada al-Quran, sabdanya, 'Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia melakukan solat sunnah dua rakaat, kemudian bacalah doa ini….'” (Hadis Sahih Riwayat Bukhari).
            Imam al-Syawkani berkata dalam Naylul Awtar bahawa istikharah disyariatkan di dalam Islam dan tidak diketahui terdapat khilaf padanya.
            Rasulullah SAW berkata: “Salah satu sumber kebahagiaan anak Adam adalah beristikharah kepada Allah dan redha dengan apa yang ditentukan kepadanya, dan daripada keburukan anak Adam ialah meninggalkan istikharah kepada Allah dan membenci apa yang telah ditentukan kepadanya.” (Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi)
Petunjuk Istikharah Melalui Mimpi?
            Petunjuk istikharah tidak semestinya dalam bentuk mimpi. Ia boleh hadir dalam bentuk ketenangan hati. Demikian pendapat Imam Nawawi r.a. dan disokong oleh kebanyakan ulama. Selepas beristikharah dan berbincang, kemudian diteguhkan pendirian dan dipermudahkan jalan ke arahnya, itupun suatu petunjuk. Jadi mengapa perlu takut untuk istikharah?
Sekiranya seseorang itu mengalami mimpi yang menenangkan hatinya selepas istikharah, ia hanyalah bonus daripada Allah untuknya. Petunjuk tidak semestinya melalui mimpi.
Jangan terpedaya dengan seseorang yang berhujah dengan mimpinya sendiri bagi memaksa orang lain menerima dirinya. Mimpi orang lain tidak boleh menjadi hujah untuk kita.
Hatta sekiranya kita sendiri yang bermimpikan seseorang selepas istikharah, kita perlu memastikan terlebih dahulu mimpi itu tidak dipengaruhi oleh kecenderungan tertentu akibat tidak menjaga hati, dan membiasakan diri dengan banyak perkara yang melalaikan. Imam Ibnu Hajar al-Asqolani menekankan supaya jangan cenderung kepada satu antara dua atau lebih pilihannya sebelum membuat istikharah. (Fath al-Bari, 11/223). Jangan sandarkan keputusan sepenuhnya kepada mimpi tanpa mempertimbangkan hujah yang jelas dengan perbincangan melalui petunjuk al-Quran dan al-Sunnah .
Apakah pandangan Islam berkenaan mimpi (ru’yah)?
Realiti tiga golongan.
1.      Ada orang yang bergantung sepenuhnya kepada mimpi. Ia terdedah kepada sangkaan, mainan syaitan dan mainan perasaan.
2.      Ada golongan yang menolak sepenuhnya mimpi. Ia menafikan sesuatu yang wujud, thabit (tetap) serta tidak patut diingkari secara umumnya.
3.      Ada golongan yang menganggap mimpi sebagai bonus sokongan daripada Allah  dengan apa yang sudah diyakini berdasarkan petunjuk al-Quran dan al-Sunnah. Pendapat ini lebih adil dan sederhana.
Merujuk Risalah Taalim oleh al-Imam Hassan al-Banna yang dihuraikan oleh Muhammad Abdullah al-Khatib dan diadaptasi oleh penulis, ada beberapa penjelasan berkenaan kedudukan mimpi dalam Islam. Antaranya adalah:
·Mimpi insan biasa bukanlah hujah bagi hukum syarak. (Misalnya seseorang yang bermimpi, hubungannya dengan Allah sudah mantap maka dia hanya perlu solat dengan menggunakan niat, maka mimpinya dikira batil dan tidak menjatuhkan hukum syarak apapun ke atasnya).
·Mimpi seseorang tidak diambil kira sekiranya bertentangan dengan hukum-hakam agama dan nas-nasnya. (Misalnya wanita mengandung  bermimpi makan khinzir hingga menyebabkan dia sangat mengidamkannya. Mimpi itu tidak boleh dijadikan hujah untuknya melanggar hukum agama yang telah tetap.)
·Mimpi seseorang yang tidak bertentangan dengan nas, boleh diambil kira untuk dirinya sendiri, bukan hujah untuk orang lain. (Misalnya, seseorang bermimpi berkahwin dengan seseorang, manakala agama dan akhlak orang itu memang bagus, maka dia boleh berusaha ke arah menjadikan mimpinya suatu realiti. Namun, dia tidak boleh memaksa orang itu menerimanya semata-mata berhujahkan mimpinya sendiri.)
·Mimpi banyak berbaur dengan sangkaan, bercampur-aduk dengan waham (prasangka), justeru kita tidak bergantung sepenuhnya kepadanya. Sekadar berwaspada. (Misalnya kita bermimpi berkahwin dengan seseorang, sedangkan kita belum mengetahui berkenaan agama dan akhlaknya, maka tidak perlu terburu-buru percaya kepada mimpi itu. Mimpi itu mungkin boleh menjadi sekadar ilham untuk kita merisik agama dan ahklaknya dengan teliti).
·Faedah kewujudan mimpi adalah sokongan tambahan pada perkara yang sudah tetap (thabit) daripada al-Quran dan al-Sunnah. Ia dianggap sokongan tambahan kepada perkara yang telah thabit dan dianggap sebagai cahaya di atas cahaya.
·Mimpi bukan semuanya daripada syaitan dan mainan perasaan semasa tidur. Ada juga mimpi yang benar daripada Allah SWT. Sabda Rasulullah SAW, “Mimpi ada tiga jenis: Mimpi yang datang daripada Allah, mimpi yang berpunca dari dirinya sendiri dan mimpi daripada syaitan.” (Riwayat Muslim). Ibnu Taimiyah berkata di dalam al-Fatawa, hendaklah seseorang tahu membezakannya. (Misalnya seseorang yang leka dalam maksiat, tidak mahu bertaubat, tiba-tiba ingin beristikharah dalam urusan jodoh, sudah tentu besar kemungkinan mimpi malamnya akan sering dipengaruhi oleh wajah gadis yang didambakan. Sebaik-baiknya, dia bertaubat dan menjauhkan diri daripada dekat dengan jalan-jalan zina terlebih dahulu seperti asyik call, sms dan dating).
·Sekalipun ulama tidak mengingkari wujudnya mimpi yang benar, namun mereka mensyaratkan, perlunya nilaian daripada al-Quran dan al-Sunnah terhadap setiap apa yang dimimpikan. Hanya kedua sumber itu yang maksum (terpelihara daripada kesilapan).
·Berkata Ibnu Taimiyah, “Ahli kasyaf dan ahli ilham ada kalanya benar dan ada kalanya silap. Justeru mereka perlu berpegang teguh dengan tali Allah dan sunnah Rasulullah SAW.” (Al-Fatawa).
Wujudkan Sokongan Mimpi dalam Urusan Jodoh?
            Rasulullah SAW mencontohkan kepada kita supaya beristikharah (berdoa pada Allah) dan bermusyawarah (berbincang dengan makhluk) dalam membuat sesuatu pilihan.
Kita tidak perlu meragui lagi yang Rasulullah SAW menjadikan istikharah itu trend dalam hidup baginda apabila mahu membuat sesuatu pilihan. Buktinya, kata Jabir bin Abdullah: Rasulullah SAW mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan, seperti baginda mengajar kami satu surah dari al-Quran, sabdanya:
Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan melakukan sesuatu perlulah dia melakukan solat sunnah dua rakaat, kemudian bacalah doa ini…” (Hadis Sahih Riwayat Bukhari).
Setelah kewafatan Khadijah, Allah SWT menghadirkan mimpi seorang gadis yang dibawa oleh malaikat Jibril di dalam kelubung sutera. Apabila diselak, gadis itu adalah Aisyah. Jibril berkata, “Ini adalah isterimu di dunia dan di akhirat.” Tiga kali mimpi itu menemani malam baginda.
Baginda cuma berkata kepada diri dengan mimpi itu, “Kalau ini kehendak Allah, pasti akan terlaksana.” (Muttafaqun a’laih).
Selepas mengalami mimpi itu, Rasulullah SAW bermusyawarah dengan Khaulah binti Hakim bin al-Auqash, isteri Usman bin Mazh’un yang mencadangkan calon isteri untuk baginda. Didapati calon yang dimaksudkan iaitu Saudah dan Aisyah. Berdasarkan nilaian akhlak dan agama memang patut dijadikan isteri. Natijahnya, Rasulullah SAW meminta beliau menyampaikan pinangan baginda kepada calon yang dimaksudkan itu.
Kesimpulannya:
·Buatlah pilihan dengan istikharah dan musyawarah.
·Petunjuk tidak semestinya hadir melalui mimpi. Namun sekiranya kita bermimpi yang baik, ia boleh menjadi bonus sokongan daripada Allah kerana mimpi itu wujud, thabit dan tidak patut diingkari secara umumnya.
·Petunjuk dapat hadir dalam bentuk ketenangan hati. Demikian pendapat Imam Nawawi dan disokong oleh kebanyakan ulama.
·Selepas beristikharah dan berbincang ,kemudian diteguhkan pendirian dan dipermudahkan jalan ke arahnya, itupun suatu petunjuk.
ISTIKHARAHKU MEMBISIKKAN SESUATU… Reviewed by Fatimah Syarha on 17:55:00 Rating: 5 Bagaimana si dia menawarkan cinta kepada anda? Persoalan Lazim Remaja             “Bag...

26 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. jazzakillah khair ustazah...moga bermanfaat utk semua shbt2...^_^mohon share ye ustzah..

    ReplyDelete
  3. salam ustazah..ada kawan syorkan tengok entry ustazah ni..katanya sama dengan entry saya.http://zombieinsaf.blogspot.com/2011/06/transformers-3-vs-isra-miraj.html

    rupanya ustazah fatimah syarha =)

    ReplyDelete
  4. Salam..akak

    saya ada menghantar e-mail pd akak..
    1 perkongsian utk dikongsi dan harapnya akak memberi pendapat dan nasihat..

    maaf jika ia menyulitkan akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum,

      tumpang tanya., boleh saya tahu juga email akak fatimah syarha? saya juga ada soalan yang ingin diminta penjelasan.. :)
      terima kasih..

      Delete
  5. Assalamu'alaikum, kak.
    Mg sentiasa diberkati Allah. Terima kasih atas segala perkongsian K.Fatimah.Mgkin entri saya ini juga boleh dikongsi bersama buat manfaat semua. :)

    http://bahjatulislam.blogspot.com/2011/03/istikharah-penuh-pasrah.html

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum kak fatimah syarha.
    Terima kasih atas sharing tentang solat istikarah yang kadang-kadang terlupa utk dilaksanakan.

    ReplyDelete
  7. minta fatimah syarha, letak dalam blog semua judul2 karya boleh...setakat ni, yang saya ada tautan hati, pemilik cintaku setelah allah dan rasul, seindah mawar berduri, syabab musafir kasih, dan karya2 akan datang..sebab suka baca karya fatimah

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum kak fatimah syarha..ana nk tnya..bagaimanaa pula seandainya kita bermimpi sesuatu yang buruk terjadi pada kita..tapi bila keesokknya..perkara itu benar berlaku tetapi tidak serupa dalam mimpi tapi msgnya tetap sama,.jadi ana mahu tahu adakah itu mimpi dtgnya dari Allah utk beri pringatan atau mainan hati or syaitan shaja??

    ReplyDelete
  9. salamullahialaik...
    ustazh...mhn share diblog ain...
    ain akn serta kan link ustzh kt sane..
    nie blog link blog ain..
    wardatulimtiyaz.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Salam kak...

    mohon terangkan bagaimana nak bezakan antara mimpi daripda syaitan dengan mimpi daripada Allah?

    ReplyDelete
  11. bezakan ia dengan nilaian al-Quran dan sunnah. mana yang Allah kata baik, kita ambik iktibar. mana yang Allah kata buruk, kita jauhi. contohi Rasul yang berkata setelah mengalami mimpi “Kalau ini kehendak Allah, pasti akan terlaksana.” (Muttafaqun a’laih).
    semakin kurang dosa yang kita lakukan dalam hidup seharian, insyallah semakin bersihlah mimpi malam kita.

    ReplyDelete
  12. salam kak.. kawan saya bertanya lagi..

    "bisikan hati juga adalah salah satu jalan petunjuk dari Allah...menenangkan hati...yg bagaimana?"

    ReplyDelete
  13. slm ustazah.............b'kata tentang istikharah... saya pernah buat istikharah sewaktu seseorang datang melamar saya....lepas dah wat istikharah beberapa kali, saya pon terima lelaki tu dan saya meyakini keputusan saya adalah yang t'baik..walaupun sy dah menyakini keputusan saya tu, saya still buat istikharah.... tapi at the end, pendirian sy b'tukar... eurm... dalam keadaan yang lain pon saya buat istikarah tapi saya tak tahu petunjuk istikahrah sy ni betul ke tak.. sbb... istikharah y sy wt cm x m'jdi je... mgkin ke disbbkan oleh hati yg kotor..??

    ReplyDelete
  14. Salam sayang. Istikharah perlu gandingannya iaitu musyawarah (berbincang). termasuklah dalam musyawarah ini ialah menilai, merisik dari petunjuk yng digariskan Islam iaitu meneliti agamanya.....

    ReplyDelete
  15. SALAM..akak,andai kate ad orang merisik kita dan kita nak buat istikharah terlebih dahulu. Apakah nasihat akak amalan2 atau larangan2 yang perlu saya lakukan dan plu tinggalkan agar istikharah saya, benar2 berkesan?

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum ustazah.. mohon share entry2 yang ada dalam blog nie ye.. :)

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum w.b.t ustazah..sy nk mnta pndpt ptut ke seorg wnita y pna zmn rmjanye agk sosial, culture shock n rosak, time lmarn llaki yg soleh sdgkn llaki tu hny mengnli prbdi wnita itu stlh wnita itu kmbli k pngkl jln?(cma pna brsapa xpna bual pjg..lmarn hny dr org tgh). Soalnye ptut ke wnita itu brdiam utk mntup aib dri(ttpi tkut dkira mnipu n musibh d kmudian hri)atau brkta jjr rhsia keaibn dri(ttpi bsr kmungkinn llki itu mghindr n jijik dgn wnita tu)?..layak ka wnita tu time llki itu..ataukah jln trbaik adlh brdiam dri n mnjauhkn dri..dh istikharah tp msh tkut wat kptsn krn wlu dh lma ksilapn brllu tp seolah spnjg hyat mghntui..dh brusaha xnk bka ati pd mna2 llki tp utk kali ni hati bnr2 trbka tp xsgup drh trcmar ini mncmari ktrunan seorg hmba yg soleh..tolglah ustazah bg pndpt utk hdpi kbuntuan ini(xpna mnta pndpt kwn..hny dktahui olh kwn2 snakal dhlu)kiranye msih xarif dlm soal hukum n agama..n msih bru mndlmi agama dgn bntuan seorg kwn..apapn risiko nk jln yg trbaik mnurut pndgn islam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sayang.

      Allah yang Maha Pengasih 'sengaja' menutup aib dan dosa silam hamba-Nya kerana Dia Yang Maha Pengampun sentiasa membuka peluang taubat seluas-luasnya.

      Bahkan, Dia benci kita menghebah-hebahkan dosa kita.

      Usah 'menyiksa' diri sendiri dengan terus mengikat diri kepada dosa yang telahpun kita benci itu. Biarkan ia pergi selamanya. Bebaskan!

      Kuburkan ia. Jangan dedahkan rahsia ini kepada sesiapa, jika tiada keperluan mendesak.

      Kasihanilah diri sendiri. Berikan diri peluang merasai hidup baru. Buka akaun baru!

      Diri yang bertaubat sudah tentu menarik magnet lelaki soleh.
      Ya Allah, nikmat-Mu luas tak bertepian...

      Delete
  18. sy ada kmsykilan la psal istikharah ni....sy brcnta dgn spupu sy..fmly kami sngt rpat....ibu bapa kami dh brstuju dgn hbungan kami....tp slepas ibu bapa sy buat istikharah....mrka dpt ptnjuk mmpi yg x elok...sdgkn sy istikharah sy msih x dpt ape2 ptnjuk dan si dia brsa hti ny smakin dkat dgn sy...jdi...dlm situasi sy ni....apa kputusan yg patut sy ambil?

    ReplyDelete
  19. assalamua'laikum ustazah
    dulu wktu zaman 'gelap',saya pernah bercinta 'monyet'
    kmudian,ianya putus krana masing2 sibuk dgn study(sorg ke lain,sorg ke lain)...ditambah pula dgn perubahan saya yg cuba 'memperbaiki diri sbg seorg hamba Allah'
    tiba2,kekasih lama saya muncul,tp hatinya sudah dimiliki oleh org lain..
    pada mulanya saya biasa sahaja,tidak terusik perasaan
    tp,setelah terjumpa baru2 ini secara bersemuka
    hati saya mula terpaut dan mula mengingati dia(Astaghfirullahal'azim,saya benci dgn perasaan ini sebenarnya)
    saya cuma nk mnta pndapat ustazah,adakah ini mainan syaitan dan hawa nafsu semata - mata?
    kerana,saya mmg tidak menyukai perasaan sebegini(seolah - olah,saya akan menunggu dia dan tidak mahu lelaki lain)
    mohon pencerahan ustazah...syukran jazillan

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum ustazah..
    Sy nak tanya tentang istikharah.
    Sy ada dua calon,
    Lelaki A : kami dah berkawan 5tahun
    Lelaki B : kawan sekolah sy dulu

    Sy sedar sy berhubungan dgn B tu agak lama & mmg dah berkali-kali kami tekad tak mahu contact lg utk elakkan zina hati..
    tp selalu gagal tp kami cuba lagi & lagi..
    Sy dan A mmg ada tujuan nak kawin insha Allah tahun depan..
    Tapi baru-baru ni kami rasa kami tak sesuai, tak sependapat..
    Jadi kami dh pun putus..

    Sy dan B baru lg berhubung.. kawan biasa shj..
    Msg pun satu dua shj..
    Dalam masa tu dia ada bg 'hint' pada sy mcm nak melamar sy..


    A dan B keduanya ada agama yg baik..

    Jd sy dah pun buat solat istikharah..
    Walaupun belum tahu lagi betul atau tak B nak melamar sy..

    Sy mimpi B dua kali sblm sy istikharah, sekali slps istikharah & dalam keadaan berwudhu'

    Dalam masa tu sy ada juga baca dr fb, ig pesanan-pesanan yg seolah-olah Allah nk tunjuk bahawa betul pilihan sy ni..

    Sy teruja jd sy pn cuba bg hint pada B, dia tenang shj menerima..
    Tapi lps berborak panjang, sy rasa inferior nak proceed dengan B sbb sbnrnye sy kurg selesa dgn dia..
    Sy tekad pilih B sbb agama & sbb dia boleh terima sy seadanya..

    Semggu kemudian,
    A contact sy semula & kata nak betulkan kesilapan & salah faham antara kami..

    Jd sekarang sy keliru..
    Patut ke sy abaikan jawapan istikharah sy yg Allah dh beri?
    Sbb skarang, tiba-tiba sy rasa nak pilih A..

    Sbb sy lebih selesa dgn A..
    B sy tidak sekufu dgnnya dr segi tahap pendidikan..

    ReplyDelete