2 Bulan Menjadi Isteri - Fatimah Syarha

728x90 AdSpace

Terkini

2 Bulan Menjadi Isteri


ZAINAB BINTI KHUZAIMAH: 2 Bulan Menjadi Isteri Nabi

Profil Zainab binti Khuzaimah
·         Lahir di Makkah, 13 tahun sebelum kenabian.
·         Saudara seibu dengan Ummul Mukminin terakhir Maimunah.
·         Diberi julukan Ummul Masakin bermaksud Ibu Orang-orang Miskin.
·         Termasuk golongan pertama yang masuk Islam.
·         Tidak pernah menyembah berhala kerana ke-Islamnya sejak dalam buaian.
·         Menyaksikan perjuangan Islam dan cabaran-cabarannya sejak awal kemunculan.
·         Rajin berpuasa, solat dan beribadah kepada Allah SWT.
·         Tidak meriwayatkan hadis kerana singkatnya masa bersama Rasulullah.

Cinta Pertama
Para Nabi dan sahabat sentiasa membuktikan cinta suci terhadap pasangan terzahir selepas ikatan yang halal bukan sebelum pernikahan. Suami pertama Zainab binti Khuzaimah yang berjaya menyunting cintanya diperselisihkan namanya oleh para ulama. Ada pendapat yang mengatakan pemuda bertuah itu ialah Abdullah bin Jahsy dan ada pula pendapat yang mengatakan beliau ialah Thufail bin Harits.
Imam Adz- Zahabi berkata, “ Suami Zainab, Abdullah bin Jahsy, gugur dalam Perang Uhud. Lalu, Rasulullah SAW menikahinya. Tetapi, dia hanya hidup bersama baginda lebih kurang dua bulan sahaja, kerana kematian menjemputnya, semoga Allah meredhainya.”
Berkata Imam Adz-Zahabi lagi, “Ada juga yang mengatakan bahawa suami pertamanya adalah Thufail bin Harits. Zainab sama sekali tidak meriwayatkan hadis. Pakar ilmu Nasab, Ali bin Abdul Aziz Al-Jurjani mengatakan bahawa suami pertamanya adalah Thufail, lalu dinikahi oleh saudaranya yang gugur sebagai syahid, Ubaid bin Harits Al-Muththalibi.” (Siyar A’laam An-Nubalaa’, vol.2, hlm. 218).
Sementara itu, Muhammad bin Ishaq pula merekodkan, “Rasulullah SAW menikah dengan Zainab binti Khuzaimah Al-Hilaliyah yang dikenal dengan gelaran Ummul Masakin. Sebelum itu, Zainab adalah isteri dari Al-Hushain, Thufail binHarits. Zainab meninggal di Madinah dan merupakan isteri Nabi yang pertama kali meninggal dunia (di sana).” (Haitsami berkata dalam kitab Majma’uz Zawaid, no.15358, “Diriwayatkan oleh Thabrani. Semua perawinya tsiqah/ dipercayai.”)

Dimuliakan Allah sebagai Ummul Mukminin
            Mengetahui berita kesyahidan suaminya, lumrah hati akan bersedih. Namun, kesedihan itu segera terubat kerana dirawat oleh kemanisan iman, tawakkal dan keyakinan kepada Allah SWT. Jiwanya kuat. Hatinya teguh. Semangatnya tidak pudar.
            Bagaikan bulan jatuh ke riba. Setelah habis iddah, Zainab tidak sesekali menyangka akan dipinang oleh lelaki terbaik sepanjang zaman, Muhammad SAW. Rasulullah SAW simpati pada janda itu. Hilang sumber nafkah keluarga. Hilang pula tempat berlindung.
              Tiba hari pernikahan yang diberkati, Zainab diberi mahar sebanyak 400 dirham. Baginda membangunkan sebuah rumah kecil berhampiran rumah Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar, semoga Allah meredhai mereka semua.

Menyedari Kedudukannya di Hati Nabi Berbanding Isteri Yang Lain
            Sebelum Zainab dijemput mulia bergabung dalam lingkungan keluarga Rasulullah SAW, Saudah bin Zam’ah, Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar terlebih dahulu mendampingi baginda. Zainab sentiasa sedar tentang kedudukannya di hati Nabi berbanding Aisyah dan Hafsah. Kedua-duanya memiliki kedudukan yang tinggi, puteri kepada dua sahabat kesayangan Nabi, berminda kelas tinggi, bijaksana dan sentiasa kreatif bersaing merebut cinta Nabi.
Zainab lebih mengerti kedudukannya di hati Nabi apabila Nabi sering terkenang-kenangkan saat monogaminya dengan Khadijah binti Khuwailid selama 25 tahun. Ketika di alam monogami itu, Rasulullah SAW tidak terbeban dengan karenah dan kecemburuan para isterinya. 
Oleh sebab itu, baginda tidak pernah berasa marah kepada isteri ketika 25 tahun bermonogami namun agak teruji dengan karenah para isteri dalam menempuh 10 tahun berpoligami. Sering berlaku konflik antara mereka. Begitulah lumrah hidup bermadu.
Sejarah merakamkan bagaimana pinggan pernah pecah dibaling Aisyah. Pertengkaran antara isteri pernah didengari oleh Abu Bakar yang lalu di jalanan. Komplot meminggirkan madu pernah berlaku. Ejek-mengejek antara isteri pun selalu sahaja. Ada isteri mengekori suami di malam gelita kerana takut suami ke rumah madu yang lain. Menarik lagi, saat mereka bersaing membina khemah di dalam masjid untuk lebih dekat dengan Nabi. 
Tidak cukup dengan itu, para isteri pernah terbahagi kepada geng Ummu Salamah dan Geng Aisyah. Geng Ummu Salamah pernah menghantar utusan iaitu Fatimah kerana kecemburuan mereka pada Aisyah yang lebih dicintai Nabi dan dicintai pula oleh para sahabat kerana menjadi kesyaangan Nabi hinggakan sering diberikan hadiah oleh mereka. Mereka semua pernah membuat Nabi tertekan kerana meminta lebihan nafkah. Banyak lagi ujian yang terpaksa dilalui oleh para wanita paling mulia itu. 
Rasulullah amat faham kecemburuan mereka adalah fitrah di dunia sebab itu baginda tidak pernah melarang mereka untuk cemburu. Rasulullah berusaha sehabis daya menunjukkan cinta dengan perhatian dan komunikasi berkesan. Namun ketika fitrah menjadi fitnah, Rasulullah pernah menyisihkan mereka semua sebulan lamanya. Dalam tuntutan nafkah, baginda pernah menawarkan perceraian. Namun kemaksumam Nabi dapat menawan hati mereka semua untuk terus teguh bersama Nabi. 
Moga-moga, mereka yang sanggup berpoligami, sanggup pula sesabar Rasulullah dalam berlaku lembut kepada para isteri,serta sanggup pula sesabar para isteri Rasulullah dalam melalui sakitnya ujian cemburu sepanjang hayat suami. Bagi mereka yang tidak sanggup, Islam tidak memaksa untuk mempersulitkan diri sendiri, tidak juga memaksa terhadap sesuatu yang bertentangan dengan fitrah, maka Islam turut menawarkan solusi mencegah sebelum merawat agar agama seseorang tidak rosak kerana berlaku zalim. Adil bukan?
Anak-anak Rasulullah membesar dalam suasana monogami yang penuh ketenangan, tanpa konflik, sehinggalah anak-anak gadis itu berkahwin. Poligami berlaku dalam sisa-sisa akhir hidup baginda, bermula usia 53 tahun hingga 63 tahun.Cuma 10 tahun tempohnya.

Cukup dengan Kemuliaan Bergelar Isteri Nabi
Berbalik kepada kisah Zainab binti Khuzaimah (bukan Zainab binti Jahsy), Zainab sedar, Rasulullah SAW telah berkorban untuk menikahinya bukan untuk kemaslahatan baginda tetapi demi kemaslahatan dirinya. Menafkahi dan melindungi. Zainab tidak mahu menambah lagi beban baginda melalui persaingan dengan Aisyah dan Hafsah, apatah lagi meminta Rasulullah SAW berhenti merindui Khadijah. Justeru, dia menyibukkan diri dengan menyantuni orang-orang miskin selain beribadah kepada Allah SWT.  
Dengan sifatnya yang suka mengalah itu, Aisyah dan Hafsah tidak berasa tergugat dengan kehadirannya. Hampir tiada riwayat yang merekodkan konflik antara Zainab binti Khuzaimah dengan mereka. Walau bagaimana pun, Zainab tetap menemui kebahagiaan dan ketenangan selama menjadi isteri Rasulullah SAW dengan kerja keras baginda untuk berlaku adil terhadap isteri-isterinya.
Biarpun tiada keadilan dalam soal hati, namun kemuliaan apa lagi yang lebih membahagiakan seorang wanita selain bergelar Ummul Mukminin? Bagi Zainab, cukuplah! Waktunya dihabiskan dengan banyak beribadah, berpuasa, bersolat malam dan bersedekah kepada fakir miskin sebagai tanda kesyukuran di atas nikmat agung itu.

Pulang kepda Kekasih Agung
            2 bulan bergelar pengantin buat Nabi amatlah singkat. Apakan daya, ajal menjemputnya. Dia meninggal di Madinah. Mendapat solat dan doa oleh insan yang paling dicintai oleh Allah SWT iaitu suaminya. Jasadnya dimakamkan di perkuburan Baqi’. Semoga Allah meredhainya dan membuatkannya redha kepada Allah, serta menjadikan syurga Firdaus sebagai kediaman abadi.
2 Bulan Menjadi Isteri Reviewed by Fatimah Syarha on 22:56:00 Rating: 5 ZAINAB BINTI KHUZAIMAH: 2 Bulan Menjadi Isteri Nabi Profil Zainab binti Khuzaimah ·          Lahir di Makkah, 13 tahun sebelu...

6 comments:

  1. subhanallah.. teguhnya hati seorang isteri yang cuba mengawal sifat cemburu.. terima kasih ya ustazah kerana menceritakan kisah ZAINAB BINTI KHUZAIMAH ^_^

    ReplyDelete
  2. bismillahirrahmanirrahim
    assalamualaikum ukhti fatimah..mg sihat dan sentiasa dlm mardhatillah..
    menatap gambar anak-anak, haura' dan fina yg sihat ana selalu ingin bertanya sisi pandangan ukhti sebagai isteri pengamal perubatan moden berkait imunisasi yg biasa dianjurkan hospital... pernah ana mendengar penjelasan dr danial zainal abidin ttg faedahnya, namun tidak kedengaran isu halalnya...hajat pandangan ukhti suamiisteri ttg ini.
    juga, telah ana baca kupasan ukhti berkait barangan boikot yahudi dlm entri yg lalu...lalu soalan ana imunisasi ini berasal ciptaan yahudikah?...ana pernah mendengar desas desus tentangnya...adakah rujukan tertentu yg boleh ana baca tentangnya....t.kasih ye ukhti

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam wbt.
    salam sayang buat ukhti aydilmarjanqudsi yang dirindui:)Moga ibu mithali seperti ukhti terus menyebarkan bahagia buat anak-anak di sana.

    Berkenaan imunisasi, ana pernah berbincang dengan suami mengenainya. Ana juga pernah membaca artikel berkenaan desas-desus yang dinyatakan.

    Soal halal haram bahan yang digunakan dalam imunisasi memerlukan kajian dan siasatan pihak berautoriti. Setakat yang ana tahu buat masa ini, tiada pengesahan konkrit yang membuktikan ada bahan haram di dalamnya oleh pihak berwajib maka hukum asal bagi sesuatu perkara adalah harus, selagi tiada dalil yang mengharamkannya.Kena rujuk JAKIM ni.

    Bagi suami ana, imunisasi itu penting. Pada zaman sekarang, kuman-kuman semakin canggih. Virus-virus baru banyak yang muncul. Badan perlukan sistem imun sokongan sebagai langkah MENCEGAH SEBELUM MERAWAT.

    Jika dikaji latar belakang sejarah, ada banyak sebab ibu-ibu di Makkah mencari ibu susuan di kalangan penduduk Badwi yang hidup berpindah-randah untuk bayi-bayi mereka. Antaranya ialah, suasana kota Makkah yang menerima kehadiran pelbagai jenis manusia menyebabkan virus dan penyakit senang tersebar. Ia menjadi salah satu faktor bayi-bayi di Makkah senang meninggal dunia. Apatah lagi, pada ketika itu tiada lagi sistem imunisasi.

    Berkaitan boikot barangan Yahudi, ia adalah fatwa dan kesepakatan ratusan ulama' yang dipimpin oleh al-Qaradhawi.Kita siqah pada ketelitian ulama mengkaji. Dalam senarai barangan yang menjana raksasa ekonomi Yahudi itu, tiada pula ulama menyenaraikan imunisasi. Maka, kita kembali pada kaedah, hukum asal sesuatu adalah harus.
    Wallahua'lam.

    ReplyDelete
  4. Syukran ukhti fatimah..
    Moga Allah menjadikan kita ibu yg sentiasa meneladani ibu-ibu mukminah kita..syukran atas doa ukhti yg amat dihargai..
    Ana berharap dpt menghubungi JAKIM berkenaan ini, kerana ana mendengar pendapat seorang dr. Dari indonesia Yg menyatakan “ironinya semakin kita dilingkari kemajuan dan kecanggihan ilmu perubatan, semakin canggih juga kuman-kuman yg wujud di sekeliling kita (seperti kata ukhti sebelum ini)..apa benar imunisasi yg ada telah mencukupi atau perlu dipertimbangkan agar ditambahi tibb nabawi “..(bagaikan ada keraguan terhadap imunisasi berdasar kata-katanya)tapi ana berharap ia halal lagi baik untuk anak-anak kita
    ana berdoa generasi anak-anak kita dapat mengadakan formula imunisasi yg jauh lebih baik(halal dan Toyyib) untuk kebaikan umat seluruh alam...syg dan rindu ukhti fillah:)

    ReplyDelete
  5. Salam ustazah..suka baca penulisan ustazah..bnyak manfaat yg sy dapat,..teruskan dakwah =)

    ReplyDelete
  6. mohon share ye ustazah =)

    ReplyDelete